سیاوش ( تحصیلات : فوق لیسانس ، 33 ساله )

سلام
مدت زیادی است که این مطلب ذهن مرادرگیر کرده و از مباحثات رایج من با مخالفین حضرت امام (ره) است از شما خواهش می کنم توضیح بیشتری بفرمایید؛ امام (ره) در 3 مورد به مسأله ی آب و برق مجانی تصریح کرده اند که معروفترین آنها اینچنین است : « ...دلخوش نباشید كه مسكن فقط مى‏سازیم، آب و برق را مجانى مى‏كنیم براى طبقه مستمند، اتوبوس را مجانى مى‏كنیم براى طبقه مستمند، دلخوش به این مقدار نباشید. معنویات شما را، روحیات شما را عظمت مى‏دهیم ...»
با عنایت به اینکه اولاً هزینه های فراوانی که برای تأمین آب و برق وجود دارد امکان چنین مسأله ای را فراهم نمی کند و ثانیاً با مجانی بودن آب و برق میزان سهل انگاری در مصرف و اسراف آنها نیز بسیار بالا می رود ، این بیانات حضرت امام (ره) را چگونه توجیه کنیم؟ با استغفار به درگاه پروردگار و اجازه از روح بلند امام راحل (ره) می خواهم با صراحت بیشتری به نقل قول از مخالفین بپردازم تا مرزهای پرسش واضح تر گردد:
1- اگر سخنان مرحوم امام (ره) ناشی ازعدم اطلاع ایشان از غیر ممکن بودن تأمین رایگان آب و برق و غیره باشد، شرط "آگاه به زمان" بودن در ایشان به چالش کشیده می شد و بر مبنای تئوری ولایت فقیه ، باید در جستجوی فقیهی دیگر باشیم که جامع الشرایط – و از جمله آگاه به زمان- باشد.
2- اگر با علم به ممتنع بودن این امر، به بیان این وعده ها پرداخته باشند شبهاتی که از طرف ضد انقلاب مطرح می شوند، نظیر " فریب مردم" و "کذب" قوّت می گیرند و آنها نیز مآلاً در ولایت ایشان خدشه وارد می کند.
لطفاً در پاسخ به این شبهات و جهت تنویر افکار راهنمایی بفرمایید تا پاسخی قانع کننده برای مطرح کنندگان این مباحث بیابم.
با تشکر


مشاور (hassan najafi)

بسم الله الرحمن الرحیم دوست گرامی خود شما در این متن آورده اید که : معنویات شما را، روحیات شما را عظمت مى‏دهیم ...» !!! : وقتی معنویات و روحیات انسان بالا رفت و کمال پیدا کرد آیا می توان گفت اسراف و زیاده روی پدید می آید . خود شما اگر از لحاظ معنوی بالا روید و مومن واقعی باشید آیا هیچ گاه در زندگی اسراف می کنید . اگر اسلام واقعی پیاده شود همه اینها درست میشود . خداوند متعال در قرآن می فرماید : و لو ان اهل القرى آمنوا و اتقوا لفتحنا علیهم برکات من السماء و الارض. اگر اهل زمین ایمان و تقوای حقیقی داشتند برکتها و ذخیره های آسمان و زمین بر روی آنها باز میشد چه برسد به پول آب و برق . پس بسیار دقت و اندیشه کنید .